אלימות שקופה במערכות יחסים – איך לזהות ואיך להיחלץ ממערכת יחסים פוגענית

בשנים האחרונות, עלתה המודעות לסוגי אלימות נוספים המוגדרים כ- "אלימות שקופה". היום אנו מבינים יותר ויותר כי קיימים סוגים שונים של אלימות אשר אמנם אינן משאירות על גופנו צלקות גלויות אך הן הרסניות לא פחות, הן קיימות במערכות יחסים על שלל סוגיה, אך במיוחד במערכות יחסים אינטימיות, בה קיימת בד"כ תלות רגשית וכלכלית המהווה כר פורה לאלימות על כל גווניה, אשר רק בני הבית יודעים עליה. 

מהי אלימות שקופה ?

אלימות שקופה כוללת התנהגויות שונות אשר כל אחת מהן מהווה אלימות רגשית. מדובר באלימות המתאפשרת ביתר קלות שכן היא אינה משאירה עקבות הנראות לעין, היא שקופה למראה. 

התסכול וחוסר האונים שהקורבן חובה בעקבות האלימות השקופה, אותה אלימות שהקורבן חווה ושאף אחד לא יודע עליה שכן אינה מותירה סימנים חיצוניים, היא התעללות לכל דבר, והקשה מביניהן.

אלימות שקופה מתקיימת בכל אחת מהדרכים שלהלן, כשכל אחת מהן היא אלימות לכל דבר ועניין:  

  1. טיפול בשתיקה 

שיטת ענישה המקבלת הכרה יותר ויותר בעולמות הנפש והמשפט. מדובר במצבים בהם אחד מבני הזוג נוקט בגישה של שתיקה כאקט מופגן וענישתי בד"כ כתגובה לגילוי רגש של הקורבן כלפי הפוגע על מעשה/התנהגות שלו. 

טיפול השתיקה, בדרך כלל מלווה בהימנעות מקשר עין, התעלמות מוחלטת מהקורבן, כאילו אינו קיים. לא מדובר בשתיקה לטובת רגיעה וויסות הרגש אצל הפוגע, כי אם באלימות לשמה, אשר יכולה להימשך ימיים, שבועות ואף חודשים ועד אשר תושג התוצאה הרצויה, שהיא שליטה בקורבן והכנעתו לדעתו/רצונו של הפוגע. 

טיפול שתיקה מהווה נשק עבור הפוגע לשליטה בקורבן, תוך העברת מסר בוטה של דחייה, הקטנה וחוסר ערך לקורבן. הטיפול בשתיקה יכול להוות כלי לתמרן את הקורבן לרצות את הפוגע, להיענות לדרישותיו ולפעול לפי רצונו. 

טיפולי שתיקה אינו חד פעמי, כי אם התנהגות המאפיינת את הפוגע ואת הדרך שלו "לפתור" את המחלוקות בתוך מע' היחסים. 

לאורך זמן, טיפולי השתיקה יביאו את הקורבן לחרדות ולדחק רגשי, חוסר ביטחון ותחושת ערך עצמי נמוך.  

  • גזלייטינג 

אחד המאפיינים הבולטים יותר של אלימות רגשית הוא הגזלייטינג ("עמעום"). אין למילה הזו מילה מדויקת בעיברית אך קיימת הגדרה ברורה. מדובר ביצירת מצב בו תפיסת המציאות משתבשת אצל הקורבן באמצעות מניפולציה של הפוגע, הגורמת לקורבן לפקפק בעצמו, בזיכרון שלו, במחשבות, ברגשות שלו. 

מדובר בטקטיקה פסיכולוגית המערערת את ביטחונו של הקורבן בשיקול הדעת שלו ויכולה להוביל אותו לרגשות של בלבול, להטלת ספק בעצמו ולערעור של האופן בו הוא תופס את המציאות. 

שימוש בגזלייטינג לאורך זמן יכול להוציא את הקורבן מדעתו ולהביאו לכדי מצבים נפשיים קיצוניים, מה שמחזק את הפוגע והופך את שקריו כלפי מצבו הנפשי של הקורבן למציאות.

  • שליטה מניפולטיבית 

אלימות שקופה כרוכה לרוב בטקטיקות סמויות של שליטה ופעולות מניפולטיביות, בהן המתעלל מבקש להשתלט על הקורבן בכל היבט בחייו. שליטה שכזו מטרתה להתרחב עד כדי שליטה כלכלית מלאה לרבות תלות כלכלי של הקורבן בפוגע, השפעה מלאה על קבלות ההחלטות של הפוגע בכל תחומי חייו – החלטות פיננסיות, חברתיות ואישיות. באופן הזה הפוגע גורם לקורבן להרגיש לכוד וחסר אונים, מבלי להבין כי שזה מצבו.

  • בידוד  

אלימות שקופה "במיטבה" כוללת גם בידוד הקורבן מהעוגנים שלו – חברים, מכרים משפחה וכו'. ככל שהקורבן מבודד יותר כך בהתאמה התלות שלו בפוגע גבוהה יותר וכוללת תלות רגשית, מה שמאפשר לפוגע שליטה מלאה עד כדי מוחלטת בקורבן – מטרת העל של הפוגע. מצב שכזה לא רק שוחק, מרחיק ואף מעלים לחלוטין את רשת התמיכה של הקורבן, אלא גם מעצים את הפגיעות שלו וחוסר האונים שלו ומסכל כל אפשרות לקבלת תמיכה וסיוע מכל גורם שהוא שמחוץ למערכת היחסים הזו.

התעללות רגשית ומערכות יחסים עם אישיות נרקיסיסטית

אלימות שקופה קשורה כמעט תמיד למערכות יחסים עם אנשים בעלי אישיות נרקיסיסטית. בני זוג עם תכונות נרקיסיסטיות עלולים להפגין דפוס עקבי של ריכוז עצמי, שליטה מלאה בסביבתו, חוסר אמפתיה לקרוביו ולזולת וצורך בלתי פוסק בהערצה במיוחד מהקורבן – דבר המקנה לו דלק ממנו הנרקסיסט מתקיים. 

הדינמיקה עם אנשים בעלי אישיות נרקסיסטית, היא דינמיקה רעילה ביותר המקטינה את סביבה, אך במיוחד את הקורבן, באמצעות מניפולציות ואלימות שקופה על שלל סוגיה, כדי לשמור על תחושת העליונות והשליטה שלהם בתוך מערכת היחסים. הקורבנות נותרים לעתים קרובות סחוטים רגשית, חסרי אונים ולכודים במעגל בלתי פוסק של התעללות רגשית.

למצוא את הדרך החוצה ולהשתחרר מאלימות שקופה

עזיבת מערכת יחסים המאופיינת באלימות שקופה הינה תהליך מאתגר וסוער מבחינה רגשית וגם מהפן הפרקטי. עצם קבלת ההחלטה לעזוב, היא תהליך בפני עצמו ורבים הם הקורבנות אשר נשארים במערכות יחסים כאלו למרות הסבל.

אם את/אתה הגעתם להחלטה הנכונה ובחרתם לעזוב, להלן צעדים ראשונים שעו"ד גורן מציעה לעשות כדי להצליח להוציא את ההחלטה מן הכוח אל הפועל ולהשתחרר ממערכת יחסים פוגענית והרסנית מסוג זה:

  1. חפשו תמיכה – פנו לחברים, משפחה, טיפול אישי ו/או קבוצת תמיכה לקבלת סיוע רגשי ומקום בו יכירו בכאב שלכם וייתנו לגיטימציה לתחושות שאתם חשים.  
  2. התמקדו ברווחה העצמית – הקדישו זמן להתמקד ברווחתכם האישית ובהחלמה הרגשית שלכם. זה יכול להיות טיפול, ספורט, עיסוק בתחביב/פעילות שמסבה לכם שמחה, ואף מדיטציה יכולה לסייע מאוד.
  3. הכינו תוכנית עזיבה וגבשו אסטרטגיה – הוודאות מעניקה תחושת ביטחון ומפחיתה את החרדות מפני העתיד לבוא. לשם כך מומלץ לפנות לעו"ד המתמחה בתחום הגירושין ואשר מכיר ויודע איך נראים גירושין מאדם מתעלל. 

עו"ד שירה חלי גורן מכירה ומנוסה בתהליכי פרידה ועזיבת מערכות יחסים מתעללות.
עו"ד גורן בעלת מוניטין, ידע וניסיון בכתיבת תוכניות עזיבה ואסטרטגיה משפטית, כמו גם בטיפול וייצוג בתיקים מסוג זה.

מלבד הפן המשפטי, עו"ד גורן מלווה ומעניקה כוחות ותמיכה בתהליך היציאה מהחושך אל האור, הכל תוך שמירה על דיסקרטיות ורגישות רבה לכלל צרכי הלקוח ושימת דגש על טובת הילדים.

את/ה לא לבד!

עו"ד גורן תסייע במציאת פתרון וכתיבת אסטרטגיה, תוכנית פעולה, כדי לחלץ אותך ממערכת היחסים ההרסנית.

 לשיחת ייעוץ אישית וחסויה חייג/י

074-70271111  /  054-481-8778.

מן התקשורת

https://www.atmag.co.il/ppost/אנשי-ונשות-עסקים-מבטיחים-2020/ https://hahamlaza.co.il/%d7%a9%d7%99%d7%a8%d7%94-%d7%97%d7%9c%d7%99-%d7%92%d7%95%d7%a8%d7%9f/